Saturday, July 18, 2015

決して見くびらない菩薩 (1) Never Disparaging Bodhisattva (1) 

Never Disparaging Bodhisattva (1)
By Thich Nhat Hanh

Sadaparibhuta was actually Shakyamuni in one of his former lives, appearing as a bodhisattva in the world to perfect his practice of the dharma. But this bodhisattva did not chant the sutras or practice in the usual way—he did not perform prostrations or go on pilgrimages or spend long hours in sitting meditation. Never Disparaging Bodhisattva had a specialty. Whenever he met someone he would address that person very respectfully, saying, “You are someone of great value. You are a future buddha. I see this potential in you.”

There are passages in the Lotus Sutra that suggest that Sadaparibhuta’s message was not always well received. Because they had not yet gotten in touch with the ultimate dimension, many people could not believe what the bodhisattva was telling them about their inherent buddhanature, and they thought he was mocking them. Often he was ridiculed, shouted at and driven away. But even when people did not believe him and drove him away with insults and beatings, Sadaparibhuta did not become angry or abandon them. Standing at a distance he continued to shout out the truth:

I do not hold you in contempt!
You are all treading the path,
And shall all become buddhas!
Sadaparibhuta is very sincere and has great equanimity. He never gives up on us. The meaning of his life, the fruition of his practice, is to bring this message of confidence and hope to everyone. This is the action of this great bodhisattva. We have to learn and practice this action if we want to follow the path of the bodhisattvas. The sutra tells us that when Sadaparibhuta was near the end of his life he suddenly heard the voice of a buddha called King of Imposing Sound (Bhishmagarjitasvararaja) teaching the Lotus Sutra. He could not see that buddha but he clearly heard his voice delivering the sutra, and through the power of the teaching, Never Despising Bodhisattva suddenly found that his six sense organs were completely purified and he was no longer on the verge of death. Understanding deeply the message of the Lotus Sutra, he was able to touch his ultimate dimension and attain deathlessness.

(to be continued)

(Cf.) http://www.slideshare.net/compassion5151/human-life-39415010

決して見くびらない菩薩 (1)
ティク・ナット・ハン

サダパリブータは、彼の前世の一つで実際に釈迦牟尼でした。そして、法の実践を完成するためにこの世に菩薩として現れました。しかし、この菩薩はお経を唱えず、通常の方法で実践することはありませんでした。例えば。彼は平伏したり、巡礼に出たり、座禅瞑想に長時間をかけませんでした。決して見くびらない菩薩は、専門性を持っていました。彼が誰かに会った時はいつでも、「あなたは偉大な価値のある人です。あなたは将来の仏陀です。私はあなたの中に、この潜在能力を見ています」と言って、非常に丁重にその人に話しかけたのでした。

サダパリブータのメッセージが必ずしもよく受け取られなかったことを示唆する法華経の一節があります。多くの人はまだ究極の次元をしっかりとつかんでいなかったので、菩薩が自分たちの生来の仏性について話していたことを信じることができず、菩薩が彼らをからかっていたと思ったのです。しばしば、菩薩は嘲笑され、叫ばれ、追い払われました。しかし、たとえ人々が菩薩を信じず、侮辱と殴打で菩薩を追い払った時でさえ、サダパリブータは怒らず、彼らを見棄てませんでした。距離をおいて立ち、菩薩は真実を叫び続けました。

私はあなたたちを軽視していません!
あなたたちは皆道を歩んでおり、
そして、皆仏陀になります!
サダパリブータは非常に誠実であり、偉大な非差別を持っています。彼は私たちのことを断念しません。彼の人生の意味、彼の実践の結実は、全ての人に自信と希望のこのメッセージをもたらすことです。これがこの偉大な菩薩の行動です。私たちが菩薩の道を歩みたいなら、この行動を学び、実践する必要があります。経典はサダパリブータが生涯の終わり近くにあった時、彼は突然、法華経を教える人目を引く音の王と呼ばれていた仏陀の声を聞きました。彼は仏陀を見ることはできませんでしたが、彼ははっきりとお経を唱える仏陀の声を聞きました。そして、教えの力で、決して見くびらない菩薩は、突然自分の六つの感覚器官が完全に浄化されていたことと、自分はもはや死の危機に瀕していないことが分かりました。法華経のメッセージを深く理解することにより、彼は究極の次元に触れ、不死を得ることができました。

(つづく)

(参考)http://www.slideshare.net/compassion5151/ss-39591867


No comments:

Post a Comment